Hae tästä blogista

16. lokakuuta 2011

Sosiaalinen media ja taide - numeroiden valossa

Toisinaan vietän paljon aikaa lukemalla erilaisia mielipiteitä taidekriitikoilta, kuraattoreilta ja muilta alan firaabeliskribenteiltä, jollaiseksi näemmä olen itsekin tässä hiljalleen kehkeytynyt. Onhan se katsokaas hieman niinkin, että loppujen lopuksi, mikäli aion sekä tehdä taidetta että myös kirjoittaa siitä ”kaikkine lieveilmiöineen” minun täytyy pysyä ajan tasalla ajankohtaisista taidekuvioistakinYleisesti ottaen verkossa seikkaillessa ei kestä kovinkaan kauan havaita, että erilaisilla taidekirjoittajilla on yleensä taipumus yrittää kertoa yleisölleen, mihin suuntaan ns. taide on yleisesti menossa tai ennustaa sen positioita lähitulevaisuudessa. 

Kuitenkin olen myös havainnut netin ihmemaassa seikkaillessani, että näitä suuntia ja ennusteitakin  on olemassa suhteellisen paljon, kaikki eivät siis halaile uusimpia trendejä ja viimeisimpiä aallonharjoilla ratsastajia sekä mielipiteenmuokkaajia siitä mitä nämä omissa toimissaan julkituovat. Voisivatko taiteen markkina-asiantuntijat ja taiteen arvottajat tänä päivänä olla väärässä siinä, mitä erityisiä vaikutuksia ja tunteita  taide yleisölleen aiheutta a ja mitä se saa heissä aikaan?  Tätä aihettahan olen jo sivunnut ja käsitellyt aiemmissa kirjoituksissani kuten  Asenteita - Kummaa tämä taidekeskustelu!  ja Pinkki on uusi ruskea, mutta miten tämän ajan taiteeseen vaikuttaa sosiaalinen media ja facebook?

Kun tarkastellaan erilaisia Facebook sivuja näyttäisi siltä, ​​että taidemaailma mielipidevaikuttajineen, joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta on yhä tänäänkin melko sokea keskiverto taidekuluttajan intohimoille ja toiveille, mitä taiteisiin tulee. Tosin ajan kanssa tämäkin asia tulee luultavimmin korjautumaan ja myös ns. virallisten instanssien osuus sosiaalisissa medioissa tullee kasvamaan.  Etenkin kun lehdistön kulttuuriosastot ovat ajettu toimituksissa alas ja tilanne on heidän osaltaan muutoinkin surkea, näin ainakin Tampereella, mutta myös muualla uskoisin.

Myönnän toki, että sen määrittelemiseen ja tutkimiseen, mitä yleisö taiteessa haluaa ei esimerkiksi  facebookin Tykkää –painike ole kaikkein tieteellisin metodi. Sosiaalinen media niin suuri kuin se nykyään onkin, ei loppujen lopuksi anna kovinkaan suurta vastaavuutta koko väestön mielipiteistä.  Kuitenkin sosiaalinen media tarjoaa esimerkiksi juuri taiteen tekijöille mahdollisuuden löytää itselleen yleisöä ohi erilaisten portinvartijoiden, verkottua keskenään ynnä muuta. Tätä saumaa pidän sen verran erinomaisena, että sitä tulee mielestäni myös mahdollisuuksien mukaan koettaa käyttää. Ajatus on mukavan anarkistinen, ja auttaahan se toki ko. taidemaailman portinvartijoitakin löytämään taiteen uusia kuvioita, mikäli eivät olisi niin kaavoihinsa kangistuneita ja jopa arkoja kuin yleisesti tapaavat olla.
Monien mielestä juuri  erilaiset sosiaaliset tulevat olemaan se taiteen tulevaisuuden ”seuraava aalto”.

Kuitenkaan tämä asia ei ole äkkinäisen koeluonteisen hakutoiminnon suorittamisen jälkeen ihan perusteltu väite.  Tällainen ns. sosiaalinen ”mediataide” ei kuitenkaan omaa niin vahvaa ”läsnäoloa” verkostoissa kuin puheet ja kertomukset antavat ymmärtää.  On aina vain olemassa eräs taidemuoto, jolla on melkoinen ote ja dominanssi sosiaalisten medioiden hakutoiminnoissa. Tämä taidemuoto on maalaus.

Tätä juttua kirjoitettaessani suosituimmat sivut taiteiden alalla tykkäämisten määrässä olivat "painting"  ja ”drawing” Kumpikohan nyt olikaan se suurempi? Lukuja en nyt tarkalleen muista enkä niitä lukuja  tähän laita, koska ne eivät luultavimmin enää tunnin kuluttua edes pidä paikkaansa. Voitte kokeilla toki itse, mikäli intoa ja kiinnostusta sekä paljon joutavaa aikaa moiseen löytyy. Voitte halutessanne jopa luoda ihan uudenlaisen hakukehikon.

Uudemman
taiteen kohdalla huomasin että "New Media Art" oli huomattavasti maalaustaiteita jäljessä  ja termi "Social Media Art" tuskin on edes mukana kuvioissa. No onhan toki ja tietysti, mutta ajattelinkin tuon sanoessani sosiaalisen median volyymia, joten sillä lailla moinen lausuma lienee hieman perustellumpi. Kuten aiemmin sanoin, huomennahan tilanne voi olla taas täysin toinen, kun kaikki maailman mediataiteilijat tämän luettuaan närkästyvät, liittyvät yhteen ja menevät  joukolla ”tykkäilemään” alastaan sosiaalimediaan. Mutta kuten todettu nämä uuden taiteen muunnokset ja sosiaalisen median taide, ei pärjää perinteisille taiteen aloille ainakaan siis facebookissa. Valokuvauksella muuten kyllä löytyi suhteelisen suunnattomat kannatusjoukot, Tosin nuo käsittivät kaikensorttisen valokuvaamisen, ei siis yksin taidevalokuvausta, mutta yhtä kaikki. Hurraa valokuvaukselle!

Lienee tarpeetonta toistaa (toistan nyt kuitenkin! ;-), että maalaus on erittäin, erittäin suosittua sosiaalisissa medioissakin verrattuna muihin taiteen muotoihin - joista monet ovat juuri sellaisia taidemuotoja, jotka erilaiset ”taidegurut” ovat ilmoittaneet olevan taiteen korkeimpia ilmentymiä tänään. Kas vain. Yleisö ei ole tätä huomannut. "Maalaus on kuollut" porukka voi alkaa pureskella muistitikkujaan nyt. Minulta saa tarvittaessa mausteita!

Vanhan sanonnan mukaan numerot määrittelevät usein totuuden (talouden)  Sosiaalinen media kertoo paljon taiteesta ja yleisestä mielipiteestä. Se tarjoaa myös mahdollisuuden krittiseen näkökulmaan valtavirran taidemaailmasta. Ihan vaan numeroiden valossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti