Tänään uutisissa olleiden tietojen mukaan taidemarkkinoilla liikkuvasta ns. vanhasta kuvataiteesta jopa viiidesosa Suomen markkinoilla on väärennettyä. Sitä virtaa kuuleman mukaan erityisesti Venäjältä ja Ruotsista. Aivan sama sinänsä mistä - mehän elämme globaalissa maailmassa ja taide on ihanaa!
No mitäpä tuohon oikeastaan voisi sanoa taas kerran muuta kuin sen, että ostakaa hyvät ihmiset teoksenne eläviltä taiteilijoilta niin siinä pääsevät kaikki hyötymään tällaisesta kapitalistisesta toiminnasta. Taiteilija kuittaa elantonsa, eli saa tuloa itselleen ja perheelleen. Ostaja tietää varmasti mistä teos on peräisin, eikä ole kaikenmaailman helppoheikkien armoilla kaupantekovaiheessa. Lisäksi tuolla tavalla ihmiset jotka taidetta keräävät tekevät myös sitä ainoaa oikeaa ja arvostettavaa kulttuurintukemistyötä, jota kuvitella voidaan - suoraa kaupankayntiä, ilman turhia välikäsiä.
Eri asia sitten tietysti onkin mikäli teoksilla on alunpitäenkin ollut tarkoitus keinotella ja vehkeillä taidemarkkinoilla. Siitä en oikein osaa muuta todeta, ja näin olen muistaakseni todennut aiemminkin tämän blogin puitteissa, kuin että ahneella on paskainen loppu ja kenties tuollaiset "arvopaperien" ja osakekirjojen keräilijät saavatkin sitten mitä ansaitsevat. Kuka tietää? Ketään en rikollisille poluille kehota, mutta jollain lailla olen aina tuntenut tiettyä sympatiaa hyviä ja taitavia huijareita kohtaan. Hyi minua! Jos ei muuta niin näistä ainakin kuulee toisinaan varsin meheviä tarinoita ympäri maailmaa.
Uutisen mukaan näitä väärennöksiä tarjotaan kuitenkin yhä harvemmin erilaisiin arvotaiteen huutokauppoihin. Tiedä häntä sitten onko näin, mutta noinhan kaikki itseänsä kunnioittavat taiteentuntijat aina sanovat. Voi pitääkin paikkansa, mutta toisaalta voi olla myös pitämättä.
Nimittäin poliisien ja asiantuntijoiden haaviin yleensä jäävät ns. huonolaatuiset väärennökset, mutta miten on hyvien laita? Voidaanko olettaa, että kaikki väärentäjät ovat rähmäkäpälöitä? Itseltäni moinen ei kävisi, sen myönnän, mutta heidän joukoissaan varmasti on myös tiettyjen tyylien mestareita, joilta omaperäisyys puuttuu, mutta muiden tyylit ja tekniikat ovat hyvinkin hallussa. Sitäpaitsi miten hyvälaatuinen "jäljennös" olisi huonompi tai arvottomampi itse kuvana kuin jonkin originellitaiteilijan oma teos? Hyvä kuva ON hyvä kuva, oli se sitten aito tai "aito" Kuvasta kiinnostuneelle sillä ei pitäisi olla juurikaan merkitystä. Ja kyllä minä senkin tiedän että omiansa ei saa myydä "muina miehinä" se on arvelluttavaa sinänsä.Ei tarvitse moralisoida ja jäkättää allekirjoittaneelle tuosta.
Mutta noin muuten. Mikä uutisessa oli parasta, niin se, että ko. huutokaupan päälikkö totesi, että jos teoksen saa halvalla (minkä tahansa teoksen!) olisi hälytyskellojen syytä soida. Kiitos meklarit. Onkin juuri nyt aika nostaa teosteni hintoja, ihan vaan arvostusta ajatellen! On siinä tietty vähän kustannuspaineitakin, ja toiminnan tehostamista. Sorry folks, mikäli ette hankkineet noita töitäni ajoissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti